Diari Expansión 1 gener 2020
Gòrgies, el més famós dels sofistes, comparava l'efecte de la retòrica
en l'ànima amb l'efecte de les drogues sobre el cos. Com va dir, "el
discurs és un amo poderós". El sofisme com a moviment intel·lectual va
influir a Grècia des del segle V a. C. en branques del saber com la
filosofia, l'art, les lleis, la teologia o l'educació. En retòrica van
estudiar el que porta a l'èxit entès com a persuasió. Plató rebutjava de
pla les argúcies d'expressió dels sofistes, el seu ús de l'ambigüitat i
de l'embelliment del llenguatge per a vestir el discurs i convèncer.
Aristòtil es refereix al sofista com algú que practica tècniques
retòriques i argumentals qüestionables.
A Espanya hem començat 2020 amb dos poderosos sofistes als micròfons
del poder polític. Pedro Sánchez i Pablo Iglesias anunciaven el dia
abans de cap d'any, amb més abraçades i signatures, el seu acord per a
governar. Els seus breus discursos contenen tots els termes amb els
quals justificaran les mesures que posen en marxa. És convenient estar alerta davant l'ús
d'aquestes paraules i del seu significat implícit. Són expressions
difuses, confuses i obtuses, amb tantes accepcions com persones hi haja
escoltant-les.
Progressisme: ningú sap en realitat què és el progressisme, més
enllà, si potser, del seu origen per a referir-se a l'ala més extrema
del liberalisme en el segle XIX. La RAE diu que el progressista té
"idees i actituds avançades". La definició porta fàcilment a concloure
quin és l'objectiu de prendre com a pròpia l'expressió: si no eres
progressista, eres un retrògrad. La superioritat moral està garantida.
Pablo Iglesias no perd l'oportunitat en cada discurs, inclòs este,
d'apropiar-se dels temes progressistes fetitxe: les "polítiques
feministes", el "canvi climàtic i el "drama de la immigració". Són les
vies d'entrada dels votants novells o indecisos de bon cor al consens de
l'esquerra.
Desigualtat, com "el principal desafiament que tenim en la
societat", segons Sánchez. La desigualtat ocorre perquè tots som
desiguals en origen. D'igual manera que és impossible ser tan atractiu
com George Clooney, tan llest com Bill Gates o tenir la sort del príncep
Guillem, és impossible que siguem tots iguals econòmicament. I quan
s'ha intentat de debò, el resultat ha sigut apocalíptic. Tal vegada
vulga dir que tots hem de tenir les mateixes oportunitats, la qual cosa
està molt bé en principi. En la seua aplicació pràctica, la igualtat
d'oportunitats suposa que et lleven alguna cosa que has guanyat
legalment per a donar-li-ho a un altre. El govern sap millor que tu què
fer amb els teus diners.
Justícia social: lligat a la igualtat, Pablo Iglesias creu que cal
oferir "seguretat als sectors socials més vulnerables", que són els que
ell decidisca. Si un ha aconseguit la seguretat mitjançant el seu
treball, està obligat a donar-li alguna cosa a un altre que no ha tingut
tanta sort, o que no li ho ha treballat tant. No perquè ho decideix
lliurement així, sinó perquè ho decideix Pablo Iglesias. La justícia
consisteix en el fet que som tots iguals davant la llei, com sap bé, per
exemple, Iñaki Urdangarín. Per als progressistes, la justícia social
consisteix en el fet que tots hem a més de ser iguals en el que ells
decidisquen.
Diàleg: com a progressisme, desigualtat i justícia social, "diàleg"
és una expressió que explica la seua correcció per si mateixa i que
desqualifica al que no estiga d'acord. És com dir no a l'amor. El diàleg
és sempre positiu, excepte quan l'altra part cerca imposar la seua fi
última sense concessions, com ocorre amb el problema català. La retòrica
al voltant del concepte de diàleg amb els partits independentistes està
plagada de paranys sofistes. De la declaració conjunta PSOE/Podemos:
"Abordarem el conflicte polític català, impulsant la via política a
través del diàleg, la negociació i l'acord entre les parts que permeta
superar la situació actual". I "(...) multilateralitat, la qual cosa no
impedeix la presència de procediments i òrgans bilaterals (Govern
Central - CCAA i CCAA - CCAA), especialment quan es tracte de dirimir un
assumpte d'interès específic". Pur Newspeak orwel·lià.
Extrema dreta: és l'expressió que conjumina a tots els oponents de
les polítiques progressistes. És convenient en el discurs tenir un
enemic únic, perquè és més fàcil persuadir a l'opinió pública quan se
singularitza a l'oponent. Hitler va agrupar els comunistes, les
plutocràcies occidentals i els demòcrates en els jueus. Franco va
agrupar els seus enemics en els comunistes/maçons. Marx en la burgesia.
Pol Pot en els intel·lectuals. Maduro als Estats Units. La nova aliança
d'esquerres combina tots els mals en l'"extrema dreta".
Acaba Sánchez el seu discurs dient que la cosa no serà senzilla,
però que tenen "la voluntat de fer camí en caminar". En Antonio Machado i
a Serrat funciona el bonic passatge aliterado perquè és poesia. En
Sánchez, a més d'una neciesa que cerca elevar el discurs amb un recurs
molt fàcil, és una temeritat. Està admetent que no ho té clar. En la
vida real, com no ocorre en la poesia, si avances sense camí, et perds.
a. Que opines del que diu el text? És subjectiu? És objectiu?
b. Diries que qui escriu el text és "sofista"? Raona la resposta
c. Intenta definir /buscar el significat real de les paraules, sense connotacions.
No comments:
Post a Comment